لق شدن دندان

۶۷۴ بازديد


ممکن است در زندگی خود با دندان های دائمی شکسته شده باشید. یک روز صبح از خواب بیدار می‌شوید و متوجه می‌شوید که دندان‌تان در شب به دلیل ساییدن لق شده است. شما به باشگاه می روید و یک ضربه ناگهانی دندان دائمی شما را از بین می برد. همه این مواد می توانند یک موقعیت استرس زا برای شما ایجاد کنند. دندان های دائمی جایگزین طبیعی ندارند و نقش مهمی در بدن دارند. علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان، عوارض دهان و دندان مانند پوسیدگی دندان برای سلامت دندان ما مهم است. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را در مورد دندان های دائمی و درمان آن بیابید.


اگر دندان دائمی لق شد چه باید کرد؟

اگر احساس می کنید که یک یا چند دندان دائمی لق شده اند، اقدامات زیر را در نظر بگیرید:

در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

البته این پاسخ واضح است. با این حال، برخی از افراد در این مواقع به دلیل ترس از درمان گران قیمت از مراجعه به دندانپزشک اجتناب می کنند، اگرچه اینطور نیست. بهتر است در اسرع وقت مشکل را حل کنید. خوب است بدانید که سلامت دهان و دندان تاثیر مثبتی بر کل سیستم بدن دارد. اجازه دهید دندانپزشکتان در مورد درمان مورد نیاز با شما صحبت کند. اگر اضطراب دندان دارید، اجازه ندهید اضطراب شما بر سلامت شما تأثیر بگذارد.


در صورت لق شدن دندان های دائمی از خوردن غذاهای جامد خودداری کنید

از گاز زدن غذاهای سفت مانند سیب یا ذرت بو داده که ممکن است بین دندان ها گیر کند خودداری کنید همچنین بهتر است تا قبل از مراجعه به دندانپزشک از چیزهای چسبنده استفاده نکنید

با دندان های شل بازی نکنید!

لق شدن دندان های دائمی یک مشکل مهم است. فشار نیاورید و حرکت نکنید. در برابر وسوسه زبان یا لمس آن با انگشت خود مقاومت کنید.

اگر مطمئن هستید که در نهایت نیاز به کشیدن این دندان دارید، سعی نکنید آن را بکشید. انجام این کار خطر عفونت و خونریزی شدید را افزایش می دهد و باید توجه داشت که ممکن است تکه ای از ریشه در حفره دندان باقی بماند. آن را به متخصصان بسپارید.

مراقب نظافت باشید

از تلاش برای تمیز نگه داشتن دندان های خود دست نکشید، اما به یاد داشته باشید که مانند گذشته نمی توانید مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. دهان را با یک دهانشویه ملایم تمیز کنید تا ذرات باقیمانده غذا از بین برود.


راه حل هایی برای دندان های لق دائمی

طیف گسترده ای از درمان ها می تواند به این مشکل کمک کند. با این حال، انتخاب بهترین گزینه درمانی به دلایل لق شدن دندان بستگی دارد. برخی از روش های درمانی عبارتند از:

سطح دندان عمیق

جرم گیری و روت پلنینگ دو روش رایج برای کمک به تقویت ریشه دندان هستند. جرم گیری فرآیندی است که پایه دندان و ریشه پلاک را تمیز می کند. برخلاف روت پلنینگ یا جرم گیری عمیق، این روشی برای تمیز کردن عمیق تر عاج یا بخشی از سطح ریشه است که در آن پلاک به عمق بیشتری نفوذ می کند.

آنها محافظت یا دندان

نگهدارنده های دندانی روشی برای درمان لق شدن دندان در مواردی مانند کشیدن دندان هستند. به طور کلی محافظ های دهان از قطعات نرمی ساخته می شوند که روی دندان ها را می پوشانند تا دندان های بالا و پایین با هم تماس نداشته باشند.

این حفاظ ها معمولا در سه نوع استوک، جوشی و قالب های سفارشی موجود هستند.

آنتی بیوتیک درمانی

درمان بیماری لثه بسیار مهم است زیرا باکتری های عامل آن می توانند وارد بدن شده و باعث بیماری های دیگر شوند. بیماری پریودنتال می تواند منجر به حملات قلبی، سکته مغزی، عفونت و زایمان زودرس شود. بیماری لثه، همراه با لق شدن دندان ها، می تواند باعث درد لثه و بوی بد دهان شود که ناشی از غذا نیست. اولین قدم کنترل عفونت است و در برخی موارد ممکن است لازم باشد آنتی بیوتیک ها را مستقیماً روی لثه ها بمالید.


کمربند

ایمپلنت های دندانی (بریس ها) معمولا از مواد کامپوزیتی، رزین و فلز ساخته می شوند و از طریق مفاصل خود، دندان های از دست رفته را به دندان های مجاور متصل و ثابت می کنند، در واقع از دندان های سالم به عنوان تکیه گاه استفاده می کنند. تثبیت دندان لق باعث تثبیت دندان می شود تا بافت لثه و اطراف ریشه ترمیم شود.

مدت زمان آتل بندی در افراد مختلف متفاوت است، اما معمولا از چند هفته تا چند ماه طول می کشد.

پیوند لثه در صورت لق شدن دندان های دائمی

پیوند لثه شامل قرار دادن مقدار کمی از بافت جدید در ناحیه ای است که در حال حاضر بافت لثه بسیار کمی برای پوشاندن سطوح ریشه دندان در معرض دید یا جلوگیری از فرورفتگی لثه وجود دارد. بافت مورد استفاده در این روش را می توان از جاهای مختلف گرفت اما پس از بیهوشی از سقف دهان گرفته می شود. سپس به آرامی آن را در جای خود بدوزید.


جراحی و ایمپلنت

ممکن است برای تثبیت دندان هایی که ناپایدار هستند یا به درمان هایی مانند اسپلینت، محافظ یا جرم گیری پاسخ نمی دهند، جراحی لازم باشد.

دندانپزشکان اغلب می توانند دندان ها را از ریشه تثبیت کنند. اگر مشکل دندان قابل رفع نباشد، می توان دندان آسیب دیده را کشیده و ایمپلنت جایگزین را توصیه کرد.


پیشگیری از لق شدن دندان های دائمی

با رعایت نکات زیر می توانید از پوسیدگی و آسیب دندان جلوگیری کنید و استحکام دندان های خود را افزایش دهید:

رعایت اصول بهداشت دهان و دندان

از عادات بد دندانی خودداری کنید

مراقبت از دندان در برابر آسیب فیزیکی

هر از چند گاهی برای بررسی دندان های خود به دندانپزشک مراجعه کنید

رفع مشکلات لثه و جلوگیری از عفونت آن.

از مصرف مقادیر زیاد مواد شیمیایی مضر مانند انواع شکلات های شیرین خودداری کنید.

عدم مصرف مواد مخدر


اخرین حرف

در این مطلب درباره لق شدن دائمی دندان ها می خوانیم. به یاد داشته باشید که در صورت عدم درمان و نظارت، دندان لق رشد کرده و به طور کامل از لثه و فک جدا می شود. اما با درمان صحیح و سریع، استحکام و بهبودی دندان به سرعت پیش خواهد رفت. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. نظرات و تجربیات خود را در نظرات با ما در میان بگذارید.

رجوع به مقاله: https://realtimedentist.com/1399/02/دندانپزشک-خوب-در-شیراز-لیست-بهترین-دند/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.