ویژگی های یک روانشناس خوب

۱,۲۷۵ بازديد

چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

زندگی امروزی مانند جاده ای پر پیچ و خم است که همه ما با مشکلات و چالش های زیادی روبرو هستیم. حقیقت این است که بین افراد مختلف تفاوتی وجود ندارد. هر کدام از ما به نوعی با مشکلات خود دست و پنجه نرم می کنیم. اما ما همیشه یاد گرفته ایم که قدر آنچه را داریم بدانیم. به عنوان مثال، به ما اطلاع دهید که هیچ شادی با ارزش تر از سلامتی نیست. به نظر شما سلامتی محدود به سلامت بدن است؟ آیا عدم وجود بیماری جسمی دلیلی بر سلامت هر یک از ماست؟ طبیعی است که پاسخ این سوال منفی است.

چرا باید با روانشناس تماس بگیریم؟

در واقع سلامت در تعریف صحیح خود شامل تمامی جنبه های جسمی، روانی، اجتماعی و حتی اقتصادی می شود. در واقع، حتی اگر روابط اجتماعی یا موقعیت مناسبی در جامعه نداشته باشیم، نمی‌توانیم سلامت کامل را برای خود در نظر بگیریم. بنابراین، مفهوم "سلامت" بسیار گسترده تر از بدن انسان است. یکی از مهمترین ابعاد سلامتی، سلامت روح و روان ماست که تا حد زیادی مورد غفلت قرار گرفته است. با توجه به نقش مهم و اساسی این بعد از سلامت در کیفیت زندگی، این مقاله را با بررسی علت مراجعه به بهترین روانشناس‌ها و تاثیر ارجاع دنبال کنید.

چرا باید به روانپزشک مراجعه کنیم؟

که روانشناس است

روانشناسی حوزه بسیار گسترده ای است که هر یک از شاخه های آن را می توان به طور جداگانه معرفی و تعریف کرد. با این حال، ما یک مقدمه جامع و قابل فهم در زمینه روانشناسی ارائه خواهیم کرد. همانطور که گفته شد سلامت روح و روان از اهمیت بالایی برخوردار است; زیرا می تواند کیفیت زندگی را به کلی تغییر دهد. خود را در موقعیتی تصور کنید که مدام در حال آشفتگی هستید و ذهن شما برای مدت طولانی مشغول انجام کوچکترین کارها خواهد بود. آیا می توانید یک زندگی راحت داشته باشید؟ در موقعیت های دیگر، ممکن است احساس غم و اندوه دائمی داشته باشید که هرگز از بین نمی رود. آیا می توانید در این شرایط به اندازه کافی از لحظات شاد زندگی لذت ببرید؟ بدیهی است که با وجود چنین مشکلاتی نمی توان خوب زندگی کرد. اکنون برای درمان چنین مواردی افراد در رشته روانشناسی مشغول به تحصیل هستند تا با مشاهده الگوهای ذهنی و رفتاری و بررسی فرآیندهای مغزی این سوالات را حل کنند. به طور کلی، روانشناسان می توانند وظایف مختلفی داشته باشند که در زیر به طور خلاصه آنها را بیان می کنیم:

بررسی الگوهای رفتاری و ذهنی

شناخت اختلالات روانی

روانکاوی و روان درمانی

انجام آزمایشات در زمینه سلامت روان

تحقیق در این زمینه

روانشناسی به دانش آموزان آموزش دهید

آنچه در ذهن اکثر افراد به عنوان یک روانشناس شکل می گیرد در واقع همان روانشناس بالینی است که با مراجعان ارتباط برقرار می کند و سعی می کند اختلالات و مشکلات آنها را درمان کند. برخی از روانشناسان ممکن است فقط در زمینه آموزش و تحقیق باشند و ممکن است کنار بالین کار نکنند. در ادامه به ویژگی های بهترین روانشناس و همچنین دلایل جستجوی روانشناس خواهیم پرداخت.

تفاوت روانشناس و روانپزشک

یکی از رایج ترین سوالاتی که مردم می پرسند تفاوت روانشناس و روانپزشک است. باید بدانید که روانشناس لیسانس روانشناسی است و بعد از آن می تواند در مقطع بالاتر تحصیل کند. روانشناسان سعی می کنند با استفاده از روش های درمانی مانند بحث، تجزیه و تحلیل داده ها، مراجعین را درمان کنند. از سوی دیگر، روانپزشک فردی است که پس از گذراندن هفت سال طب عمومی در رشته روانپزشکی تحصیل می کند تا بتواند بیماران را با استفاده از داروها و سایر روش های درمانی درمان کند. به طور کلی اولین قدم در درمان اختلالات روانی مراجعه به روانشناس است و پس از آن مراجعه به روانپزشک ضروری است. در بیشتر موارد، مشخص کردن هر دو به طور همزمان مهم است.

چرا پیش روانشناس برویم؟

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

یکی از مشکلات اساسی در جامعه از جمله ما، سوءتفاهم در مورد مراجعه به روانشناس است. بسیاری بر این باورند که تنها افرادی که بیماری روانی حاد دارند باید به بهترین روانشناسان مراجعه کنند. اگرچه ارجاع همه اعضای خانواده به یک روانشناس خوب می تواند کیفیت زندگی افراد را تا حد زیادی بهبود بخشد. یک روانشناس به شما کمک می کند تا ذهن خود را باز کنید و مشکلات و افکار دشوار را از شما دور نگه دارید. بنابراین مراجعه به روانشناس نباید موجب شرمساری و شرمساری شود و از دیگران پنهان نباشد; زیرا کاملا طبیعی است و برچسبی به شما نمی چسبد. بیایید چند موقعیت را در نظر بگیریم که در آنها باید به روانشناس مراجعه کنید.

مشکلات خواب، اشتها و عملکردهای فیزیکی

بسیاری از درگیری های عاطفی می توانند تأثیر مستقیمی بر وضعیت جسمانی فرد داشته باشند. حتی مشکلات روحی در بسیاری از موارد در نهایت منجر به مشکلات جسمی جدی می شود. تغییر در خواب و اشتها دو نشانه مهم برای تشخیص چالش های عاطفی و مشکلات روانی هستند. افراد مبتلا به بیش انگیختگی و اضطراب معمولا زیاد نمی خوابند و ممکن است در طول شب بیدار بمانند. آنها همچنین تمایل زیادی به خوردن غذا نشان می دهند. از سوی دیگر، افراد افسرده تمایل زیادی به خواب دارند. اما آنها تا حد امکان کمتر غذا می خورند. با آزمایش این موارد می توان مشکلات روانی افراد را تشخیص داد.

فروپاشی ذهنی

اگر اخیرا با یک اختلال روانی مواجه شده اید، بهتر است با کمک بهترین روانشناسان این شرایط سخت را پشت سر بگذارید. معاینه روانشناس به شما کمک می کند تا در مدت کوتاهی دوران افسردگی را پشت سر بگذارید و به زندگی عادی بازگردید.

ناتوانی در برقراری ارتباط با افراد جدید و حفظ روابط

اگر قادر به برقراری ارتباط سالم و موثر با دیگران نیستید، حتما به روانشناس مراجعه کنید. ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران می تواند نشانه ای از مشکلات رفتاری و عاطفی باشد که با جلسات روان درمانی قابل بهبود است. مشکل در برقراری ارتباط با دیگران می تواند تأثیر مضاعفی بر تنش روانی داشته باشد.

مشکل در تنظیم احساسات

اگر احساسات مختلف به شکل تشدید شده در وجود شما ظاهر شود، ممکن است در طول زندگی با مشکلات ناشی از این مشکل مواجه شوید. عصبانیت بیش از حد و عدم کنترل خشم عاملی مخرب در روابط است و به بسیاری از عزیزان آسیب می رساند. اگر همیشه غمگین و غمگین هستید باید به مراکز روانشناسی مراجعه کنید و مشکل را حل کنید.

برخی از موارد ذکر شده در این بخش، مشکلات و علائم شایع مشکلات روانی و روانی بود که در بسیاری از افراد مشاهده می شود. اما ممکن است جدی گرفته نشوند. به غیر از اینها، مطمئناً بسیاری از علائم دیگر وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.

ویژگی های یک روانشناس خوب

تا اینجا در مقاله به اهمیت مشاوره با روانشناس و زمان لازم برای این امر پرداخته ایم. حال بد نیست با دانستن ویژگی های یک روانشناس خوب بالاخره بتوانیم بهترین روانشناس را پیدا کرده و ارجاع دهیم. در زیر به اختصار به برخی از این توابع اشاره کرده ایم:

یک روانشناس خوب ابتدا باید خودش را خوب بشناسد. اگر روانشناس نتواند بر مشکلات خود غلبه کند، نمی تواند دیگران را راهنمایی و درمان کند. همیشه به دنبال روانشناسان موفق باشید تا بهترین روانشناس را پیدا کنید.

برای روانشناسی خوب است که از آخرین تحولات در زمینه خود مطلع باشد. اطلاعات و دانش بیشتر می تواند به بهبود مهارت های روانشناس در درمان مراجعان کمک کند.

یک روانشناس خوب باید با مشتریان خود همدلی کند و بدون تعصب با آنها رفتار کند.

روانشناسان نباید مشتریان خود را قضاوت کنند. برعکس، آنها باید با دقت به سخنان آنها گوش دهند و شرایط را درک کنند.

یک روانشناس خوب هنر گوش دادن فعال را می داند. مراجعه کننده باید بتواند به ادامه گفتگو علاقه نشان دهد و بتواند مکالمه را برای بیان تمام احساسات خود به جلو ببرد.

چگونه یک روانشناس خوب پیدا کنیم؟

اگر به دنبال فردی هستید که تمام ویژگی های ذکر شده در قسمت قبل را داشته باشد و به صحبت های شما گوش دهد و با دانش خود شما را راهنمایی کند، باید همین حالا به دنبال یک روانشناس خوب باشید. اگر یک روانشناس خوب نمی شناسید، وب سایت دکتر یاب می تواند به شما در یافتن بهترین روانشناس کمک کند. در سایت دکترآب می توانید با مشخص کردن تخصص پزشک یا دانشمند مورد نظر و کشور محل اقامت، لیستی از بهترین دانشمندان و پزشکان را دریافت کنید.

هر یک از پزشکان و روانشناسان صفحه مخصوص به خود را در این وب سایت دارند که اطلاعات، شماره تلفن، آدرس مطب و نظرات مشتریان را فهرست می کند. پس از انتخاب روانشناس، می توانید به صورت آنلاین و تنها با چند کلیک وقت خود را رزرو کنید و از دردسر نوبت گیری جلوگیری کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.