قهوه دمی چیست؟

۶۸۳ بازديد


قهوه نوشیدنی شیرین و معطری است که در بین مردم جذابیت خاصی دارد. دوستداران قهوه همیشه دوست دارند روز خود را با یک فنجان قهوه خانگی شروع کنند و از نظر ما قهوه دمی بهترین انتخاب برای آنهاست.

تاریخچه قهوه دمی چیست؟

قبل از پاسخ به سوال «قهوه دمی چیست؟»، بهتر است ابتدا کمی تاریخ را بدانیم. در روزهای اولیه بازار قهوه دمی، برای دم کردن آن از تجهیزات خاص و گران قیمتی استفاده نمی شد.

تاریخچه قهوه دمی ص. E. قدمت آن به قرن پانزدهم یعنی دوره حکومت عثمانی می رسد. در این دوره، عثمانی ها تصمیم گرفتند قلمرو خود را به بخش هایی از شمال آفریقا، آسیا و اروپای مرکزی گسترش دهند. در طول این گسترش منطقه، آنها با مردم اوریو اتیوپی روبرو شدند. مردم Oreo امروزه دانه های قهوه را با چربی های حیوانی مختلف ترکیب می کنند تا قهوه درست کنند. این دانه های مخلوط که Oreos تولید می کنند کالری بالایی دارند و ماندگاری طولانی دارند.

پس از این اتفاق قهوه وارد کشورهای ایران، ترکیه و برخی نقاط اروپا شد. در مدت کوتاهی قهوه به یکی از نوشیدنی های مورد علاقه مردم تبدیل شد. در این میان مردم به دنبال راه های آسان تری برای دم کردن قهوه بودند و ترک های عثمانی راهی برای تهیه قهوه دم کرده ابداع کردند. برای تهیه قهوه دمی ابتدا دانه های قهوه بو داده و آسیاب می شوند. پس از آن به دیگ عمیق (کتاب) آب اضافه کرده و می جوشانند.

تاریخچه قهوه دمی چیست؟

عثمانی ها تصمیم گرفتند راز درست کردن قهوه دمی را فاش نکنند، اما با گذشت زمان این راز برای بسیاری از کشورهای دیگر فاش شد. سرانجام در قرن هجدهم پس از میلاد، فرمول تهیه قهوه دمی در سراسر جهان گسترش یافت و به یکی از پرمصرف ترین انواع قهوه در بین مردم تبدیل شد.

نصف قهوه

همانطور که در بالا ذکر شد، روش ترک های عثمانی برای تهیه قهوه دمی ترکیب دانه های آسیاب شده قهوه با آب بود. از همین فرمول برای انواع دیگر قهوه استفاده می شود. یعنی دانه های آسیاب شده قهوه با آب ترکیب شده و در نهایت از فیلتر عبور می کند.

به عبارت دیگر قهوه دمی را قهوه فیلتر شده می نامند. زیرا معمولا برای تهیه قهوه دمی از روکش فیلتر استفاده می شود. این فیلتر روی مخزن دستگاه قرار می گیرد و قهوه آسیاب شده روی آن می آید. حالا باید آب جوش را روی قهوه بریزید تا از فیلتر عبور کرده و به قهوه ای غنی تبدیل شود.

علاوه بر قهوه دمی، روش های دیگری مانند قهوه اسپرسو و قهوه فوری نیز برای تهیه قهوه وجود دارد. اما محبوبیت قهوه دمی به دلیل داشتن کافئین خوب و طعم نسبتا ملایم آن است. همه می توانند با ذائقه سازگار شوند و هر روز از آن استفاده کنند. همچنین، دستگاه های قهوه دمی اغلب گران تر از دستگاه های اسپرسوساز هستند، به همین دلیل است که سوال "قهوه دمی چیست؟" در مقاله توضیح داده شده است. ما آنها را نیز معرفی خواهیم کرد.

اولین فیلتر برای تهیه قهوه دمی

قبل از اینکه نیمه قهوه رایج شود، قهوه یک نوشیدنی اشراف به حساب می آمد. این نوشیدنی فقط برای طبقات ثروتمند جامعه بود و فقط آنها می توانستند آن را بنوشند. با این حال، با راه یافتن نیمه قهوه به اروپا در طول انقلاب صنعتی، این نوشیدنی به یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی ها در تمام سطوح جامعه تبدیل شد.

برای اولین بار در فرانسه روشی برای تهیه قهوه دمی با فیلتر ابداع شد. این روش با دو ظرف توری در یک ظرف انجام شد. پس محفظه بالایی را با قهوه برشته و آسیاب شده پر کردند و روی آن آب جوش ریختند. با گذشت زمان، این آب جوش از محفظه توری عبور کرد و قهوه دم کرده آماده شده به داخل محفظه پایین سرریز شد. این روش برای مدت طولانی در اروپا برای تهیه قهوه دم کرده استفاده می شد تا اینکه اولین دم آور اختراع شد.

ملیتا بنتز اولین فیلتر برای تهیه قهوه دمی را در آلمان اختراع کرد. در سال 1908 اختراع این زن به عنوان جایگزینی برای فیلترهای پارچه ای و توری ثبت شد. فیلتر کاغذی اختراع شده از ورود رسوب به قهوه جلوگیری می کند و طعم آن را بهبود می بخشد. به همین دلیل بسیار محبوب است. این زن شرکت ملیتا را برای تولید انبوه فیلتر قهوه کاغذی راه اندازی کرد. در نهایت، فیلترهای مخروطی شکل از همان فیلترهای کاغذی که توسط انسان ها استفاده می شد تکامل یافتند.

انواع قهوه ساز برای تهیه قهوه دمی را معرفی می کنیم

قهوه سازهای نسل سوم یا قهوه سازهای موج سوم قهوه سازهایی برای تهیه قهوه دمی هستند. علاوه بر طراحی زیبا، این قهوه سازها ارزان تر و راحت تر از دستگاه های اسپرسوساز هستند. برای تهیه قهوه دمی با استفاده از این قهوه سازها از نزدیکی به آب جوش در کنار دانه های آسیاب شده قهوه استفاده می شود. هر چه این فاصله بیشتر باشد، طعم قهوه شما غلیظ تر خواهد بود. برای استفاده از این قهوه سازها باید از فیلترهای کاغذی مناسب آن قهوه ساز نیز استفاده کنید.

دستگاه های قهوه ساز موج سوم عبارتند از:

Chemex

قهوه ساز کومکس اولین بار در سال 1941 توسط پیتر شلبو اختراع شد. دو سال پس از ثبت اختراع، Comex برای تولید این قهوه ساز تاسیس شد. قهوه ساز کومکس دستگاهی است که از شیشه مرغوب ساخته شده است. دو محفظه بالایی و پایینی این قهوه ساز توسط فیلتر کاغذی مخصوص از هم جدا شده است. محفظه بالایی برای قهوه آسیاب شده و محفظه پایینی برای قهوه آسیاب شده است.

V60

کافه V60 یکی از مدرن ترین کافه های موج سوم است. این دستگاه در سال 2015 توسط شرکت ژاپنی Haryu تولید شده است. V60 شباهت زیادی به قهوه ساز Kamex دارد. زیرا از محفظه های مخروطی تشکیل شده است که به کمک کاغذ صافی مخصوص از یکدیگر جدا می شوند. همانطور که از نام V60 پیداست، شکل V با زاویه 60 درجه است.

یک فیلتر کاغذی و قهوه متوسط ​​تا خوب در بالای V60 نصب شده است. آب داغ با دمای 90 درجه روی قهوه ریخته می شود و قهوه شما به سرداب منتقل می شود.

AeroPress

قهوه یوروپرس توسط آلن آدلر در سال 2005 اختراع شد.این دستگاه دارای دو سیلندر تو در تو می باشد که در بالای فنجان قهوه شما قرار می گیرد. برای تهیه قهوه دمی با این قهوه ساز بهتر است از قهوه متوسط ​​آسیاب شده استفاده کنید. در ایروپرس از فیلتر فلزی استفاده می شود و دیگر نیازی به استفاده از فیلترهای کاغذی نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که قهوه را با آب جوش مخلوط کرده و از فیلتر عبور دهید.

مطبوعات فرانسه

ابتدا در سال 1852 دو مخترع فرانسوی به نام های دفورژنی و مایر طرح اولیه قهوه ساز فرنچ پرس را اختراع کردند. سپس در سال 1929 دو مخترع ایتالیایی به نام های کالیمانی و مونتا اختراع مطبوعات فرانسوی را کامل کردند و آن را به نسخه فعلی تبدیل کردند. این قهوه ساز برای تهیه نیمه قهوه به قهوه متوسط ​​تا درشت و آب جوش نیاز دارد. قهوه دمی به مدت 4 دقیقه در این قهوه ساز دم می شود. علاوه بر این، با فیلتر فلزی در فرنچ پرس، استفاده از فیلترهای کاغذی دیگر ضروری نیست

موکا پات

موکاپوت یکی از قهوه سازهای داخلی است که نیاز به گرمایش مستقیم دارد. این قهوه ساز دارای فیلتر فلزی بوده و نیازی به فیلتر کاغذی ندارد. محفظه پایینی موکاپوت را با آب پر کنید (تا شیر اطمینان) و فیلتر را روی آن قرار دهید. قهوه آسیاب شده را داخل فیلتر فلزی بریزید و سطح آن را کمی صاف کنید. روی آن را ببندید و موکاپوت را به مدت 5 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید. بخار تولید شده از آب جوش در محفظه پایینی وارد دانه های قهوه می شود و در نهایت قهوه دم کرده شما به محفظه بالایی می رود.

کامکس

برای تهیه قهوه دمی با کمکس ابتدا باید قهوه ساز را گرم کنید. برای این کار یک فیلتر کاغذی مخصوص را در محفظه بالایی قرار دهید و آب جوش را با حرکات دورانی روی فیلتر خالی قهوه بریزید. با این روش هم محفظه زیرین قهوه ساز گرم می شود و هم فیلتر کاغذی شسته می شود. دلیل شستشوی فیلتر کاغذی انتقال نکردن طعم و بوی کاغذ به قهوه است.

آب جوش ته آن را تخلیه کنید. قهوه آسیاب شده متوسط ​​تا درشت را روی فیلتر کاغذی بریزید. سطح قهوه را کمی صاف کنید و در نهایت با حرکات دایره ای قهوه را با آب با دمای 90 درجه سانتیگراد بریزید. 30 ثانیه صبر کنید و دوباره روی قهوه آب جوش بریزید. این کار را به مدت ۴ دقیقه انجام دهید تا قهوه دمی کامکس آماده شود

مطبوعات اروپا

همانطور که در بالا به معرفی قهوه ساز Aeropress پرداختیم، باید گفت که این قهوه ساز از دو محفظه در داخل یکدیگر تشکیل شده است. برای تهیه دمی قهوه با ایروپرس ابتدا باید آن را زیر و رو کنید. قهوه آسیاب شده را در دو مرحله داخل محفظه با آب جوش بریزید. آنها را به آرامی با قاشق مخلوط کنید. حالا درب فیلتر را با آب جوش گرم کنید.

درب ظرف را ببندید و فنجان مورد نظر را در آن قرار دهید. Aeropress را وارونه کنید و محفظه بالایی را خالی از آب و قهوه پایین بیاورید. در نهایت، قهوه دم شده از فیلتر Aeropress به فنجان شما عبور می کند.

مطبوعات فرانسه

تهیه قهوه دم کرده با فرنچ پرس یکی از ساده ترین راه های طبخ آن سناپویان است. در این روش ابتدا قهوه آسیاب شده را در فرنچ پرس ریخته و سپس با آب در حال جوش مخلوط کنید تا روی قهوه را بپوشاند. سپس فیلتر را با درب فرنچ پرس ببندید و بگذارید 5 دقیقه بماند تا قهوه شما کاملا دم بکشد. حتماً فرنچ پرس را فشار دهید تا آبجو به داخل فنجان منتقل شود.

V60

درست مثل کومکس با V60 قهوه بعد از قهوه درست کنید. به این ترتیب باید ابتدا فیلتر کاغذی V60 را با آب جوش بشویید و روی آن قرار دهید. قهوه درشت آسیاب شده را داخل فیلتر بریزید. آب جوش با دمای 90 درجه روی قهوه بریزید (حدود دو مرحله). حدود 3 دقیقه صبر کنید تا قهوه خوب استخراج شود.

قطره فلانل

نل دریپ نوعی فیلتر کتانی است که قبل از استفاده باید در آب جوش شسته شود. پس از شستن صورت، مقداری آب قطره ناخن بردارید و روی قهوه ساز دلخواهتان بگذارید. بقیه مراحل را مانند هر قهوه ساز دیگری دنبال کنید.

سیفویا

ابتدا فیلتر سیفون را با آب جوش بشویید و بشویید. آن را در انتهای سیفون قرار دهید. محفظه پایینی را با آب پر کنید. قهوه آسیاب شده را روی آن بریزید. حالا منبع حرارت سیفون را زیر قهوه ساز قرار دهید و بگذارید آب داخل محفظه ذوب شود.

وقتی آب به جوش آمد، به محفظه بالایی بالا می رود و با قهوه مخلوط می شود. پس از تقریباً 3 دقیقه، هنگامی که تمام آب در محفظه پایین به محفظه بالایی منتقل شد، منبع حرارت را خاموش کنید. پس از این، قهوه دم شده به طور خودکار به محفظه پایینی منتقل شده و آماده سرو است.

تفاوت قهوه اسپرسو با قهوه دمی چیست؟

به طور کلی تفاوت اسپرسو و دمی قهوه در طرز تهیه آنهاست و در نوع دانه قهوه تفاوتی ندارند. دستگاهی که برای قهوه اسپرسو استفاده می شود دستگاه اسپرسوساز است که فرآیندی متفاوت با دستگاه های قهوه آسیاب شده دارد. در ادامه به تفاوت های اسپرسو و نیمه قهوه می پردازیم.

غلظت قهوه

همانطور که می بینید، قهوه اسپرسو غلظت بالاتر و حجم کمتری نسبت به قهوه دمی دارد. این غلظت بالا باعث ایجاد طعم و عطر قوی تر می شود. البته قدرت قهوه اسپرسو به فرآیند تهیه قهوه در دستگاه اسپرسوساز برمی گردد. در مقاله بعدی "قهوه دمی چیست؟"

یک فنجان قهوه

قهوه دمی عمدتا از دانه های قهوه عربیکا تهیه می شود و کافئین کمتری دارد. کافئین موجود در قهوه عمدتاً در دانه های قهوه روبوستا موجود در قهوه اسپرسو متمرکز شده است.

بوی قهوه

برخی معتقدند استفاده از فیلتر کاغذی برای پردازش قهوه دمی طعم و عطر خالص قهوه را از بین می برد. به همین دلیل، قهوه اسپرسو قوی است و همیشه طعم و بو دارد.

مقدار قهوه آسیاب شده استفاده شده

از آنجایی که یک شات قهوه اسپرسو برابر با 29 سی سی است، به دانه های قهوه آسیاب شده کمتری نیز نیاز دارد. اما قهوه بعد از قهوه حدود 236 سی سی نوشیدنی است که برای تهیه آن به قهوه آسیاب شده بیشتری نیاز است.

فرآیند آماده سازی

تعمیر اسپرسوساز بوش با استفاده از دستگاه اسپرسوساز تهیه می شود که معمولاً حدود 15 تا 20 ثانیه طول می کشد. بنابراین در مقایسه با قهوه دمی سریعتر سرو می شود.

برای تهیه قهوه اسپرسو به دانه های ریز آسیاب شده قهوه نیاز است. داخل الک دستگاه ریخته می شود و سطح آن صاف می شود. فیلتر را به دستگاه وصل کنید و پس از چند ثانیه قهوه اسپرسو به فنجان منتقل می شود. قهوه اسپرسو را باید در همان چند دقیقه اول نوشید، زیرا بعد از مدتی طعم آن کاملا متفاوت است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.