کشیدن دندان و ایمپلنت

۱,۰۱۱ بازديد


این مقاله در مورد فاصله زمانی بین کشیدن دندان و کاشت دندان توضیح می دهد. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی در زمینه های مختلف به ویژه در زمینه دندانپزشکی، از دست دادن دندان های دائمی دیگر مشکل بزرگی نیست. با اختراع ایمپلنت های دندانی، دیگر نگران جایگزینی دندان های از دست رفته خود نباشید. ایمپلنت ها با استفاده از پایه های تیتانیومی که کاملاً با استخوان فک سازگار هستند در استخوان فک قرار می گیرند.

البته قرار دادن ایمپلنت الزاماتی دارد که یکی از مهمترین آنها استحکام استخوان لثه است. اگر استخوان فک به اندازه کافی برای پیوند قوی نیست، باید استخوان را با استفاده از پیوند استخوان تقویت یا تقویت کرد تا برای پیوند آماده شود.


فاصله زمانی بین کشیدن دندان و کاشت چقدر باید باشد؟

فاصله زمانی بین کشیدن دندان های آسیب دیده و ایمپلنت می تواند کوتاه یا طولانی باشد. گاهی اوقات زمانی که دندان کشیده می شود، بلافاصله ایمپلنت دندانی در حفره ایجاد شده قرار می گیرد. با این حال، در بیشتر موارد، بین 3 تا 6 ماه طول می کشد تا عمل جراحی ایمپلنت با موفقیت انجام شود. اگر فاصله بین کشیدن دندان و ایمپلنت بیش از 6 ماه نباشد بسیار خوب است، اگر یک سال از کشیدن دندان گذشته باشد و قصد کاشت ایمپلنت داشته باشید، احتمال از کار افتادن ایمپلنت به دلیل تحلیل رفتن دندان وجود دارد. لثه و فک به طور کلی کاشت کاشت در بازه های زمانی مختلفی انجام می شود که به این چهار نوع تقسیم می شوند.


کاشت ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان

اولین نوع کاشت، نوع مستقیم آن است. با کاشت مستقیم، بلافاصله پس از کشیدن دندان، یک دندان مصنوعی با ایمپلنت جایگزین می شود. البته کاشت ایمپلنت مستقیم یکی از عمل های پیشرفته است و باید توسط دندانپزشک مجرب و بسیار متخصص انجام شود تا مشکلی برای بیمار به وجود نیاید. لازم به ذکر است که برای کاشت مستقیم ایمپلنت بهتر است با متخصص ایمپلنت مشورت کنید.

کاشت ایمپلنت 1-2 ماه پس از کشیدن دندان

نوع دوم کاشت ایمپلنت 1 تا 2 ماه پس از کشیدن دندان است. این روش کاشت ایمپلنت عمدتاً برای قرار دادن دندان های ردیف جلو که نقش مهمی در زیبایی فرد دارند استفاده می شود.

قرار دادن 3 تا 4 ماه پس از کشیدن دندان

نوع سوم ایمپلنت 4 ماه پس از کشیدن دندان آسیب دیده انجام می شود. به این ترتیب که با گذشت چهار ماه از کشیدن دندان، قسمت نرم استخوان دیگر سفت و استخوانی شده و به راحتی می توان آن را وارد کرد. این نوع ایمپلنت به دلیل فاصله زیاد بین کشیدن دندان و ایمپلنت عمدتاً برای دندان های پشتی استفاده می شود.


وقفه بیش از 4 ماه

نوع چهارم کاشت ایمپلنت، که در آن فاصله زمانی طولانی تری بین کشیدن دندان و ایمپلنت وجود دارد، معمولا برای افرادی انجام می شود که برای کاشت ایمپلنت نیاز به جراحی گسترده دارند.

کاشت دندان چندین مرحله را طی می کند و بیمار باید در تمام مراحل به دقت دستورات دندانپزشک را رعایت کند تا کاشت به درستی انجام شود. بررسی وضعیت استخوان فک و دهان و همچنین دندان ها از جمله مواردی است که دندانپزشکان معاینه می کنند.


آیا ایمپلنت دندان بعد از کشیدن دندان بی خطر است؟

اگر بلافاصله پس از کشیدن دندان توسط دندانپزشک مجرب انجام شود، پر کردن دندان بی خطر است. اگرچه ایمپلنت فوری دندان می تواند باعث مشکلات دندانی شود، اما با پیشرفت علم و فناوری پزشکی در زمینه جراحی ایمپلنت، این خطرات کاهش یافته و ایمپلنت فوری عوارض جانبی جدی ندارد. با استفاده از فناوری سه بعدی اشعه ایکس برای برنامه ریزی صحیح و دقیق ایمپلنت، عمل ایمپلنت فوری کاملا امکان پذیر است. اگر بیمار تمام توصیه ها و رژیم غذایی لازم را رعایت کند، زمان بهبودی خوب خواهد بود.


پس از کاشت فوری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

از آنجایی که زمان کشیدن دندان بسیار کوتاه است، بیمار باید تا سه یا چهار ماه پس از کاشت، از خوردن غذاهای جامدی که کاشته شده اند، طبق دستور پزشک خودداری کند. حدود شش هفته طول می کشد تا پایه ایمپلنت و دهان سفت شود. قبل از این زمان، پایه ایمپلنت ها به خوبی در لثه ادغام نشده است. به همین دلیل باید تا 6 هفته از ایمپلنت مراقبت کرد تا به استخوان فک جوش داده شود.


آیا امکان نصب ایمپلنت سالها پس از کشیدن دندان وجود دارد؟

اگر مدت زیادی از برداشتن دندان آسیب دیده گذشته باشد، دندان های سالم و آسیب دیده تغییر می کنند. به همین دلیل دندانپزشکان به افراد توصیه می کنند پس از برداشتن دندان شکسته نسبت به گذاشتن دندان اقدام کنند. بسیاری از بزرگسالان پس از برداشتن دندان های دائمی ایمپلنت نمی گذارند و در نتیجه باعث ضعف فک و مشکلات ایمپلنت می شود.

امروزه پیشرفت های تکنولوژیکی در زمینه دندانپزشکی تمامی مشکلاتی را که در فرآیند کاشت ایمپلنت ایجاد می شود برطرف کرده است و حفظ ایمنی ایمپلنت ها را سال ها پس از کشیدن دندان ممکن می سازد.


بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت چه زمانی است؟

انتخاب بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت به وضعیت دهان و لثه فرد بستگی دارد. بیمار با مراجعه به دندانپزشک مجرب و انجام چندین آزمایش زمان بهینه برای کاشت ایمپلنت را تعیین می کند.


قبل از کاشت ایمپلنت چه اقدامات احتیاطی را باید انجام دهم؟

• بیمارانی که از داروهای محرک خون مانند آسپرین و امثال آن استفاده می کنند باید حداقل 5 روز قبل از کاشت این داروها تحت نظر پزشک خود باشند تا باعث ایجاد درد در حین کاشت شود.

• استفاده از آنتی بیوتیک در صورت تجویز پزشک قبل از قرار دادن دندان

• قبل از ایمپلنت دندان بهتر است از ورقه ژلوفان برای کاهش تورم ناشی از قرار دادن ایمپلنت استفاده شود.

منبع: https://drsheidaclinic.com/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.