کتاب صوتی چیست؟

۱,۰۴۲ بازديد


دوستداران واقعی کتاب از هر فرصتی برای غوطه ور شدن در دنیای جادویی کتاب استفاده می کنند، به همین دلیل است که کتاب صوتی جای خود را در بین عموم باز کرده است و هر روز بر تعداد طرفداران آن افزوده می شود.

لیا پرایس، استاد ادبیات انگلیسی در دانشگاه هاروارد، می گوید که ما خیلی زود تصور می کنیم که دوران طلایی خواندن را پشت سر گذاشته ایم و از آن دور افتاده ایم. در دنیای امروز، ضریب نفوذ کتاب های صوتی مقوله ای است که کتابخوان ها با آن مواجه هستند. اگرچه این گروه به کتاب های کاغذی علاقه مند هستند، اما سرعت پیشرفت و کمبود وقت برای مطالعه، حتی کتابخوان های این گروه را نیز تحت تاثیر قرار داده و آنها را به سمت گوش دادن به کتاب به جای کتاب خواندن سوق داده است.

مطالعات نشان می دهد که گوش دادن یکی از بهترین راه ها برای به خاطر سپردن یک داستان در کنار خواندن است. هم خواندن و هم گوش دادن به متن به یک اندازه در حفظ مطالب مفید است. هنگام مطالعه و خواندن کتاب های چاپی، چشم ها باید دائماً متمرکز باشند، اما در حین گوش دادن به کتاب های صوتی، می توانید تمرکز بیشتری داشته باشید یا دوباره به چیزهایی گوش دهید. چندین بار گوش دادن به یک داستان یکی از بهترین راه ها برای به خاطر سپردن آن است. به علاوه، گوش دادن چند بار به یک داستان یکی از بهترین راه ها برای به خاطر سپردن یک داستان است.

به عنوان مثال، در فرانسه، آلمان، انگلستان و بسیاری از نقاط دیگر جهان، سال هاست که انتشار یک نسخه صوتی در کنار نسخه مکتوب رایج شده است. امروزه صنعت نشر کتاب در جهان صنعت بزرگی با گردش مالی قابل توجه است که توجه به آن می تواند در ترویج فرهنگ کتابخوانی و همچنین تلفیق دنیای نشر سنتی با امکانات و الزامات نشر مدرن مفید باشد. فواید. در ایران..

تاریخچه کتاب های صوتی:

آنچه در ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته این است که کتاب گویا برای اولین بار در سال 1929 توسط دکتر جواد چاکلاتور که خود نابینا بود در پاسخ به نیاز نابینایان در ایران ارائه شد. این مراسم با استقبال گرم خود به سرعت مورد استقبال جمعیت قرار گرفت.



پیش نیازهای شنیدن کتاب صوتی چیست؟

هنگامی که کاربر یک کتاب صوتی را دانلود می کند، می تواند از طریق دستگاه های پخش غیر از رایانه به فایل مورد نظر دسترسی داشته باشد و در حین استفاده نباید به رایانه دسترسی داشته باشد. اکثر دستگاه هایی که کاربر می تواند در آنها به پخش های رادیویی گوش دهد پخش کننده های موسیقی دیجیتال هستند که بسیاری از آنها بسیار کوچک و همچنین قابل حمل هستند. بنابراین کاربر در هر شرایطی می تواند از کتاب صوتی بهره مند شود. یکی دیگر از ویژگی های کتاب های صوتی این است که کاربر فقط برای دانلود فایل به اینترنت نیاز دارد نه گوش دادن. اما از راه های دیگر، دسترسی به محتوا مستلزم استفاده از اینترنت است.

با استفاده از این روش برای دریافت انواع محتوا نیازی به مراجعه به وب سایت های مختلف ندارید و با نصب نرم افزار و افزودن آدرس ایمیل مورد نظر به لیست، مطالب به صورت خودکار در کامپیوتر و در نهایت به پخش کننده کپی می شود. گوینده رادیو  او همیشه آخرین و بهترین اطلاعات را در مورد پخش کننده صوتی خود دارد.

مزایای کتاب های صوتی چیست؟

1. در دسترس بودن کتاب صوتی

یکی از بهترین چیزهای کتاب های صوتی این است که همیشه در دسترس هستند. یکی از ابزارهای رایج این روزها تلفن همراه است. نصب یک اپلیکیشن کتاب صوتی یا خرید و دانلود کتاب صوتی برای مدت کوتاهی می تواند تعداد زیادی فایل صوتی ضبط شده را در اختیار شنوندگان قرار دهد تا بتوانند در سریع ترین زمان ممکن به کتاب دسترسی داشته باشند. گوش دادن به کتاب صوتی به زمان و مکان خاصی نیاز ندارد. در هر صورت می توانید با یک دستگاه ساده به یک کتاب صوتی گوش دهید. شما می توانید در حین ورزش یا انجام تکالیف، هنگام رفت و آمد به محل کار یا حتی در حال مرور وب به یک کتاب صوتی گوش دهید.

علاوه بر استفاده از تلفن همراه برای گوش دادن به کتاب صوتی، می‌توانید از دستگاه‌های پخش موسیقی دیگر که معمولا کوچک و قابل حمل هستند، استفاده کنید.

2. استفاده از زمان های مرده و از دست رفته

با کمک کتاب های صوتی می توانید در زمان خود صرفه جویی کنید، در موقعیت های مختلف به کتاب گوش دهید، حتی افراد بی سواد نیز می توانند از نعمت خواندن کتاب لذت ببرند. در حمل و نقل عمومی این به یک عادت تبدیل شده است که تنها کاری که برای گذراندن زمان انجام می دهیم گوش دادن به موسیقی است. درست است که گوش دادن به موسیقی برای همه ما سرگرم کننده است، اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که کارگران حداقل دو یا سه ساعت در راه خانه به محل کار وقت می گذارند و این میلیون ها ساعت صرف گوش دادن به موسیقی می شود؟! آیا تا به حال به این فکر کرده اید که به جای اینکه بهانه ای برای مطالعه نداریم، حداقل یک ساعت در روز مطالعه کنیم؟! اما این مطالعه در مورد گوش دادن به جای خواندن است. ما نه به کتابی نیاز داریم که ما را از بار حمل آن خسته کند و نه به شلوغی و سر و صدای خیابان ها و وسایل نقلیه عمومی اهمیت می دهیم.

3. انتخاب بر اساس سلیقه

برخلاف رادیو و تلویزیون که دامنه کمی به انتخاب ها و ترجیحات شنوندگان می دهد، هنگام تهیه کتاب های صوتی، شنوندگان حق دارند در بسیاری از مناطق مورد علاقه خود جستجو کنند و محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند.

4. قابل دسترسی برای نابینایان

برای نابینایان و افرادی که چشم‌های بد خواندن دارند، کتاب صوتی بهترین هدیه‌ای است که می‌توانید برای آنها بخرید. در حین ورزش و پیاده روی عصرگاهی یا حتی قبل از خواب، گوش دادن به یک کتاب صوتی سرگرمی دلپذیری خواهد بود.

5. استفاده منظم و آفلاین از کتاب های صوتی

فایل صوتی به مخاطب اجازه می دهد متن را مکث کرده و به عقب برگرداند. مخاطب هر چند بار که بخواهد می تواند متن را گوش کند، اما رادیو حتی رادیو اینترنتی این گزینه را ندارد.

6. در دسترس بودن برای کودکان

یکی دیگر از مزایای بزرگ گوینده کتاب صوتی مناسب بودن آنها برای کودکان است. ثابت شده است که شنیدن یک داستان خوب از راویان واجد شرایط کتاب کودک در بهبود مهارت شنیداری و گفتاری کودکان بسیار موثر است. همچنین اگر شما خانه‌داری هستید که ساعات زیادی را صرف کارهای خانه می‌کنید، کتاب‌های صوتی یکی از بهترین پیشنهادات ما برای شماست. تکالیف نیاز به توجه زیادی ندارند، پس چرا روی گوش دادن به یک شاهکار ادبی تمرکز نکنیم؟

7. بهترین گزینه برای افراد مسن، بیمار و ناتوان

کتاب های صوتی برای این نوع افراد عالی هستند. افرادی که به هر دلیلی از فعالیت های منظم محروم هستند، گوش دادن به کتاب های صوتی می تواند بیشتر اوقات خود را پر کند و از آن لذت ببرند.



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.