بهترین برنامه های اندروید بازار خان یزد

۶۵۱ بازديد

 

Free photo front view happy man taking selfie پل جلفا، به دلیل اینکه در ابتدا محل عبور و مرور مردم جلفا (محله ای ارمنی نشین در اصفهان) بوده است. با توجه به این که بازار و حمام خان یزد در خیابان قیام قرار گرفته است، جهت دسترسی به بازار یزد در ابتدا میبایست به تقاطع جنوبی خیابان امام خمینی یزد بروید و از بازار مسگرها به بازار خان برسید. ابتدا به استخراج شاخص های ممهم تر مرتبط با کیفیت دسترسی پرداخت. این گنبد از شکل چهارضلعی به هشتضلعی و سپس به شانزدهضلعی رسیده است. دسترسی آسان به اماکن گردشگری و تفریحی نظیر سی و سه پل، کاخ هشت بهشت و بنای منارجنبان از ویژگیهای مثبت این هتل به شمار میرود. حمام خان یزد هم مثل خیلی از اماکن در گذشته فقط یک کاربرد نداشته بلکه مثل دیگر حمامها و مکانهای قدیمی مکانی بوده که مردم از آمدن به آنجا مقاصد گوناگونی داشتند مثل دیدن همدیگر و گفتگو و تبادل نظر، پر کردن اوقات فراغت، گفتگو و تبادل نظر، رفع خستگی، جمع شدن دوستان و بیان مشکلات و پیدا کردن راه حل برای مسائل و مشکلات زندگیشان و در برخی موارد هم راز و نیاز و عبادت کردن که به تنهایی یا با دوستان و آشنایانش به این منظورها به این حمام میآمدند. در پشت ایوان، تالاری معروف به تالار آیینه با سقف و مدخل آیینهکاری و دو ستون دیگر قرار دارد.

سبک معماری مخصوص و تماشایی، طراحی نورگیر، بکارگیری از پنجره های رنگارنگ و جذاب و در آخر گچ بری های خیلی زیبا در سقف این بنا دست به دست هم داده اند تا حمام خان یزد به یکی از چشم نواز ترین و جذاب ترین اماکن تاریخی کشورمان تبدیل گردد. بازار و حمام خان یزد قسمتی از مجموعه تاریخی باارزشی شهر زیبای یزد میباشد که از قسمت های متنوعی نظیر مدرسه، میدان، بازار و حمام تشکیل گردیده و به سبب قدمت بالای تاریخی و سبک معماری بی نظیر آن، به یکی از زیبا ترین اماکن تاریخی کشورمان تبدیل شده است. مجموعه حمام و بازار خان یکی از زیباترین آثار معماری در شهر تاریخی یزد میباشد که به دوره ناصرالدین شاه بر میگردد، در زمان پادشاهان ،بعضی اماکن عمومی و بعضی مکانها اختصاص بزرگان و خوانین در نظر گرفته میشده که عوام حق استفاده از آن را نداشته اند ،حمام خان نیز یکی از اماکنی بوده که مختص خوانین بوده ،در سال 1170 هجری شمسی ساخته شده وبه خاطر استفاده همان بزرگان آن دوره به حمام خان معروف گشته ، در سال 1200 هجری شمسی مورد ساخت و ساز مجدد و قسمت شاه نشین آن هم مورد تزیینات و گچبری قرار گرفته است . سرویس سبک زندگی فردا: یکی از اماکنی که در سرزمین ما از نظر معماری و تاریخی مورد توجه و دارای اهمیت است حمامهای سنتی هستند که در نقاط گوناگون کشورمان وجود دارند و به نقل از الی گشت در حال حاضر تغییر کاربری داده و به موزه تبدیل شدهاند بعضی از این حمامها رستوران شده و بعضی هم متاسفانه در طی زمان تخریب شده و از بین رفتهاند.

البته شاید برایتان جالب باشد که بدانید اگر در زمان قاجار میخواستید این بازار را ببینید شاید اجازهاش را به شما نمیدادند مگر آن که اشرافزاده و خان باشید! در سال 1212 هجری قمری، در ضلع جنوب غربی میدان خان حمامی به مساحت 1170 متر مربع ساخته شد که این حمام در نزدیکی بازارهای کاشی گری و تبریزیان، بنا شد که آن را گرمخانه نور می نامیدند. مساحت عرصه حمام حدود 1170 متر مربع و زیربنای آن در حدود 900 متر مربع می باشد. در ادامه به معرفی هر بخش از حمام وقسمتهایی از آن می پردازیم. حمام های سنتی خان مانند دیگر حمام های قدیمی از بخش های مختلفی تشکیل شده است. در شمال شرقی حمام، حیاط کوچکی است که دیگر ورودی حمام بزرگ از طریق این حیاط به دالان پیش گفته راه دارد. در ابتدای دوره قاجار بخشی از این کاخ به مدرسه تبدیل شد و بعد اداره آن در دوره ناصر الدین شاه به یکی از زنان دربار سپرده میشود. محمد تقی خان بافقی موسس خوانین و یکی از حکام یزد بود که در طول عمر خود آثار با ارزشی مانند باغ دولت آباد، بازار قیصریه، میدان خان، باغ گلشن و مدرسه خان را از خود به یادگار گذاشت. در مرحله دوم پروژه ساخت مجموعه نقش جهان نیز بناهایی مانند سردر قیصریه، بازار اطراف میدان، مسجد شیخ لطف الله و کاخ عالی قاپو به محوطه میدان افزوده شدند. محمد تقی خان بن میرزا محمد باقر که به خان بزرگ شهرت دارد و سرسلسله خاندان مشهور به خواندن یزد در 1129 هجری قمری متولد شده و در سال 1161 بر مقر حکمرانی یزد نشست و در سال 1213 فوت کرد از او تأسیسات عمومی و خیریه مهدی بافی مانده است مانند باغ دولت آباد، میدان خان، قیصریه، مدرسه خان و جنت آباد.

یکی از آن خانههای تماشایی جلفا هم کنار همین مدرسه قرار گرفته است. قرار گرفتن این گربه روها در زیر کف حمام، باعث می شد حرارت به تمام فضای حمام به خصوص گرمخانه منتقل شود. سنگاب ها در گذشته برای شستن دست ها و وضو گرفتن پیش از ورود مساجد بوده اند و هم اکنون به جاذبه های منحصر به فرد در ورودی مساجد اصفهان تبدیل شده اند. یکی از این حمامها حمام خان یزد است که حوادث طبیعی روزگار تا امروز به این اثر تاریخی آسیبی نرسانده و امروز به یک مکان دیدنی برای ما تبدیل شده است. ستون های این ایوان هشت ضلعی از جنس چوب چنار و کاج است. این چاه ها از جنس گچ و خشت خام بوده است تا استخوان ها به زمین نرسیده و آلوده اش نکنند. این بنا براساس مصوبه مندرج 5/11/1373 شورای ثبت استان یزد جهت ثبت در فهرست آثار ملی پیشنهاد گردید. گفتنی است، مجموعهی این بازار در سال 1382 با شماره 8544 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است . یک نورگیر بزرگ هشت ضلعی با پنجره های چوبی، در وسط سقف سربینه تعبیه شده است که از آن بعنوان منبع روشنایی این بخش از حمام استفاده می شد. در سقف این بنا می توان هنر کاربندی را مشاهده کرد که یادگاری است از دستان هنرمند استاد حاجی علی اکبر آخوند.

از جمله موجودات این آکواریوم می توان به خاویار، عقرب ماهی، کمانگیر، خرچنگ آبی، اسب دریایی و… این حمام دارای یک دالان است همچنین سربینهای دارد که این سربینه فضایی است که از نظر تزئینات و مساحت نسبت به جاهای دیگر حمام برجستهتر است و در آن سکوهایی برای نشستن، رختکن و جاکفشی در نظر گرفته شده است. از این تعداد ۳۵۰ گونه دارویی، ۴۵ گونه انحصاری، ۵۴ گونه آسیبپذیر، ۱۶ گونه نادر و ۱۹ گونه دیگر هستند. بازدید از این باغ زیبا و تماشای همزمان دهها گونه پرنده در نقشهای رنگارنگ و زیبا در زیستگاههای متفاوت تجربهای برای شما به ارمغان خواهد آورد که هرگز فراموش نخواهید کرد. اگر در زمان گذشته یعنی دوران قاجار که این بازار ساخته شده بود به شهر یزد سفر میکردید و از این بازار بازدید داشتید ممکن بود بسیار شوکه شوید از اینکه چقدر همهچیز متفاوت شده و تغییر کرده است به جز بنای اصلی و آجرها و حجرههای بازار که هنوز هم سفت به بافت تاریخیاش چسبیده است. تمامی مزین کاری نماها هماهنگ و یکپارچه می باشد اما بسیار متفاوت از هم ساخته شده اند. نام این دو معمار بر سردر مسجد جامع عباسی و محراب مسجد شیخ لطف الله دیده می شود. دو ایوان زیبا و دو اتاق کوچک نیز در کنار هم قرار دارند. یکی از جاذبه هایی که در سرزمین ما از نظر معماری و تاریخی مورد توجه و دارای اهمیت ویژه ای قرار کرفته است، حمام های سنتی هستند که در همه جای کشورمان وجود دارند و در حال حاضر تعدادی از این حمام ها تغییر کاربری داده و به موزه تبدیل شده اند؛ بعضی از این حمام ها نیز رستوران شده و بعضی هم متاسفانه در طی زمان تخریب شده و از بین رفته اند.

در بعضی از دژها و قلعه ها، مانند الموت قزوین، پایین دژ محل سکونت روستاییان بوده استاز قلعه به هنگام جنگها استفاده میشده و مردم تا زمانی که بیم حمله دشمن وجود داشته در درون دژ می ماندند و معمولاً در درون آن آذوقه زندگی برای چندین ماه موجود بود. اکثر میدانها به شکل دایره یا بعضی ساخته میشوند. فضایی مستطیل شکل که در میان آن بخشی مربعی شکلی که توسط چارستون آجری و یک طاق مدور ایجاد شده بود که این فضا را گرمخانه می نامیدند، که در ضلع جنوب غربی این فضا درگاه کوچکی قرار داشت که از آن به فضای خزینه می رسیدند. حمام خان یزد در میدان خان و در کنار مجموعه خان یزد قرار دارد و این حمام قسمتهای گوناگونی را شامل میشود که بخشهای گاوروتون، شاه نشین، خزینه از آن جمله است و امروزه جزء آثار معماری و تاریخی شهر تاریخی و زیبای یزد است. مردم این منطقه برای کلیسای هاکوپ بهعنوان اولین کلیسای ساخته شده در جلفا احترام و توجه خاصی قائل هستند. سمیعی بعد از گپ و گفتی کوتاه با مالکان، توضیح میدهد: مأموران سازمان آتشنشانی در بازدید از پاساژ شکری یک قسمت ناایمن در ورودی پاساژ شناسایی کردند که به همت هیئت مدیره پاساژ رفع خطر شد، اما مدیریت چهارباغ و آتشنشانی هنوز تأییدیهای برای ایمنسازی پاساژ شکری نداده و تأییدیه منوط به اتمام کار، بازدید آتشنشانی و سازمان نظام مهندسی ساختمان است. ورودیهای غربی ساختمان آتشکده، مخصوص بازدیدکنندگان بوده و ورودیهای شرقی تنها مختص زرتشتیان است. بقایای این اتاق ها در شمال و شمال شرقی بر جای مانده است. آنچه جالب به نظر میرسد این است که این بنا با تمام فراز و نشیبهای تاریخ و طبیعت همچنان سرپا باقی مانده است.

این میدان در کل سه آب انبار داشته که امروز فقط دوتای آن باقی مانده است. با توجه به کارکرد چال حوض، احتمالاً این حوض قبلاً عمیق تر بوده است. در انتهای جنوبی فضای چال حوض، فضایی چون شاه نشین بالاتر نشسته است و به چال حوض می نگرد که ورودی جداگانه ای به خزینه دارد. مهمترین کاربرد این مکان در حقیقت این است که اینجا فضایی بوده که مردم برای پوشیدن لباس و آمادگی برای رفتن به گرم خانه که محل شستشو و نظافت بدن است از آن استفاده میکردند. این سربنیه برای پوشیدن لباس و آمادگی برای رفتن به گرمابه که محل شستشو و نظافت بدن در آن زمان بوده، مورد استفاده قرار می گرفته است. مهمترین کاربرد این مکان این است که مردم برای پوشیدن لباس و آمادگی برای رفتن به گرم خانه که محل شستشو و نظافت بدن است از آن استفاده می کردند. حمام خان یزد یک دالان و همچنین سربنیه ای دارد که محل قرارگیری سکوهایی برای نشستن، رختکن و جاکفشی می باشد. گردشگران با بازدید از بازار و حمام خان یزد، نه فقط از جاذبه ای تاریخی و خیلی زیبا دیدن خواهند کرد، بلکه سوغاتی باارزش را از حجره های گوناگون بازار برای خود تهیه میکنند و غذایی دلپذیر را در فضای بسیار دلنشنین و تماشایی حمام خان نوش جان میکنند. بازدید از بازار خان یزد رایگان خواهد بود و گردشگران علاوه بر بازدید از آن قادر هستند در این بازار چشم نواز به گشت و گذار میپردازند و سوغاتی باارزش را برای خود خریداری نمایند. این ورودی شامل سردری عمیق و دالانی طویل در پس آن است که به میانه ی ضلع شمالی سربینه راه می یابد. در ابتدای ورود از سردری به دالانی طویل می رسید، که این دالان شما را به ضلع شمالی سربینه می رساند.

در اضلاع شمالی و غربی مسجد، دو راه ورودی جهت پایاب تعبیه شده است. در نزدیکی دخمه حدود 150 تا200 متر ساختمان خشت و گلی محقری در دو طبقه و دارای چند اتاق برای انجام مراسم دینی بعد از فوت اشخاص ساخته شده بود. امروزه این آیینها توسط موبدها و روحانیون برجها ممنوع شده و دیگر انجام نمیشود. یکی دیگر از پیشنهادهای قابل توجه برای سفر یک روزه اطراف اصفهان بدون شک کویر مرنجاب ماست. برای سفر به یزد کافی است بلیط پرواز کیش یزد خود را از سایت آس چارتر به راحتی تهیه نمایید. اگر اطلاعات کافی در این باره ندارید ما در این جا به معرفی چند نمونه از بهترین مراکز خرید اصفهان خواهیم پرداخت تا بتوانید در زمان سفر به این شهر برای خرید به آن ها مراجعه نمایید. این مجموعه که از زمان قاجار به جا مانده، با زیبایی های بی نظیر خود، شکوه و عظمت ایران زمین و ذوق و هنر معماران ایرانی را به رخ گردشگران و هنردوستان خواهد کشید. این دو مناره در راه پله های خود تفاوت دارند. سقف این ایوان دارای تزیینات بسیاری است و دیوارهای داخلی قصر هم با نقاشی و طلاکاری و اشکال پرندگان مختلف و گلهای رنگارنگ و شیشهکاریها و آینهکاریها تزیینشده، در این سرسرا دو تابلو نقاشی بزرگ دیده میشود که فتحعلیشاه را بر روی تخت نشان میدهد و در اطراف او چند نفر از فرزندانش قرارگرفتهاند، تمام این عمارت بروی زیر بنائی قرارگرفته که پایه بنا محسوب میشود و از مرمرهای زیبای تبریز ساختهشده ، هیچچیزی زیباتر از این اثری که نمای مجموعه این عمارت در انسان میگذارد وجود ندارد. نورگیربزرگ میانه ی سقف سربینه هشت وجهی است و نور لطیف دل پذیری از پنجره های چوبی آن به داخل فضا می تابد. فضای میان سربینه و گرم خانه را در گذشته میان در میگفتند. همچنین قرارگیری بنا در عمق زمین، هم باعث کاهش تبادل حرارتی بین فضای داخلی و بیرون می شد و هم با تقویت دیوارهای جانبی، ساختمان را در برابر زلزله و رانش ایمن می کرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.