درایو یا اینورتر چیست و چه کاربردی دارد؟

۳۴۰ بازديد

اینورتر چیست؟ راستش را بخواهید خیلی وقت بود که به دنبال فرصتی بودم تا در مورد این سوال یک انشای خوب بنویسم و ​​بالاخره در تعطیلات این فرصت را پیدا کردم. امیدوارم از نتیجه راضی باشید و مقاله مفید باشد. بعد از سافت استارتر، اینورتر یا درایو رایج ترین وسیله ای است که در صنعت برای کنترل سرعت موتور سه فاز استفاده می شود. برای کسانی که با این فناوری آشنایی ندارند این مقاله و اینورتر چه کارکردی دارد و در صنعت چه کار می کند یا چگونه کار می کند؟ سوالات متداول در مورد اینورترها یا استفاده از اینورترها که من در طول سال ها می شناسم.

سیستم کنترل سرعت موتور AC - معرفی مختصر

در کارخانجات و مراکز صنعتی استفاده از موتورهای سه فاز جریان متناوب جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. در این راستا، کیفیت راه اندازی و کنترل سرعت یک موتور AC به 2 دلیل مهم است:

بهره وری انرژی

کاهش استهلاک مکانیکی موتور و سیستم AC

بنابراین با توجه به اهمیت این مشکل از دستگاه هایی مانند درایوهای اینورتر و سافت استارتر برای راه اندازی موتورهای AC استفاده می شود.

اینورتر برق AC یا صنعتی چیست؟

واحد مبدل برق صنعتی یا ایستگاه کنترل سرعت موتور وسیله ای است که برای کنترل سرعت موتور سه فاز AC استفاده می شود. همانطور که می دانیم روش های سنتی کنترل سرعت موتور سه فاز AC مانند روش دالاندر یا اتوترانسفورماتور محدودیت های خود را دارند. برخلاف این روش های قدیمی، درایو اینورتر می تواند سرعت چرخش موتور سه فاز را بیشتر یا کمتر از سرعت نامی موتور سه فاز کنترل کند و دستگاه ما را با سرعت دلخواه حرکت دهد.

کاربرد اینورتر در صنعت

یکی از سوالات این است که کار اینورتر  فنی مهندسی ثامن چیست یا اینکه اینورتر در صنعت چه کاربردی دارد؟

آیا پمپ آب سه مرحله ای دارید و می خواهید جریان آب را مطابق با نیاز خود تنظیم کنید؟

آیا فن دارید که بیش از حد می وزد و باید خاموش شود؟

آیا در کارگاه خود تسمه نقاله دارید و می خواهید سرعت آن را بر اساس نیاز خود تنظیم کنید؟

اینورتر کار در صنعت تنظیم و کنترل تجهیزات صنعتی با توجه به نیاز ما. به عنوان مثال، وظیفه یک اینورتر صنعتی کاهش یا افزایش شدت جریان هوا با کنترل سرعت فن یا فن (تصویر زیر) است یا مثلاً نقش اینورتر در تسمه نقاله تنظیم است. سرعت نوار نقاله با توجه به نیاز، برای استفاده بهینه از خط تولید

علاوه بر موارد فوق می توان از مثال های زیر برای استفاده از اینورتر استفاده کرد:

آیا ساختمان شما آسانسور دارد که نه به درستی راه اندازی می شود و نه متوقف می شود؟

وقتی شیر کارگاه را باز می کنید جریان راه اندازی خیلی زیاد است و برق کار نمی کند؟

آیا گیربکس شما در طول زمان با هزینه های نگهداری بالا به طور قابل توجهی فرسوده می شود؟

شرایط فوق فقط با کمک یک اینورتر قابل حل است. در این مواقع وظیفه اینورتر افزایش و کاهش تدریجی سرعت الکتروموتور سه فاز برای رفع مشکلات ذکر شده در بالا می باشد.

امیدوارم مثال های بالا در مورد نحوه استفاده از اینورتر، معنای اینورتر را روشن کند.

وظیفه اینورتر چیست؟

نمونه های زیادی از استفاده از اینورتر در صنعت وجود دارد. نمونه های دیگر از کاربردهای اینورتر در صنعت:

اینورتر برای انواع پمپ های افقی، پمپ های گریز از مرکز، پمپ های اسکیمر و .... برای کنترل سرعت آن

اینورتر برای کنترل سرعت فن ها، فن ها و دمنده های صنعتی و جت فن ها

اینورتر سرگرم کننده آسانسور آتی پله برقی

تمبرهای صنعتی

بالمین

تسمه نقاله

سنگ بری

ببند و باز کن

مبدل آسانسور کارگاهی و صنعتی

جرثقیل سقفی، جرثقیل دروازه ای و جرثقیل برجی

ماشین آلات نساجی / ماشین آلات ریسندگی

سنگ شکن

ماشین آلات تزریق پلاستیک و اکسترودر

خشک کن فرش

ماشین رنگی

پیروزی

هم بزنید و هم بزنید

مواد پرکننده

خطوط نورد سرد و گرم

مناطق صنعتی

اینورتر برای کرکره برقی

اینورتر نان

دستگاه های فوق برای استفاده از اینورتر هایتک مدل f300 در صنایع مختلفی وجود دارد: از صنایع غذایی گرفته تا صنعت نفت و گاز و صنعت کشتیرانی. بنابراین، در هر صنعتی که تصور کنید، می توانید مکانی برای کار پیدا کنید و از یک اینورتر استفاده کنید.

تفاوت اینورتر و درایو

تمایز بین درایو و وارونگی یا نام دوم وارونگی نیز برای برخی از همکاران مشکل است.

اگرچه نام و واژه تعیین کننده نیست اما برای ذکر این موضوع در اینجا می خواهم بگویم که در ایران به این دستگاه بیشتر اینورتر می گویند. برخی افراد نیز از کلمه کنترل سرعت موتور به عنوان نام دیگر اینورتر استفاده می کنند. برخی از افراد نام یک دستگاه را می دانند. بنابراین اساساً تفاوت بین اینورتر و مبدل فرکانس محدود به کلمات است و هر دو به یک دستگاه اشاره دارند. شاید صحیح ترین کلمه مبدل فرکانس باشد. البته کلمات دیگری نیز به عنوان نام های دیگر برای اینورتر استفاده می شود. مانند:

اینورتر برق صنعتی

اینورتر یا اینورتر موتور

راننده یا راننده

مبدل فرکانس

تجهیزات اینورتر برق

کنترل سرعت چرخش

کنترل کننده موتور سه فاز

تعویض

و…

پس بحث درست و غلط وجود ندارد. این فناوری ها اغلب با نام های اختصاری مانند زیر شناخته می شوند:

VFD: درایو فرکانس متغیر

VSD: درایو با سرعت متغیر

AFD: درایو فرکانس قابل تنظیم

ASD: دستگاه شتابدار

FC: دفعات تجویز

شاید اصطلاح VFD یا AC Drive رایج باشد. اینها چیزهایی است که الان به ذهنم می رسد. کلمات بالا به قدرت صنعتی ما اشاره دارد. بنابراین ما از همان کلمه اینورتر استفاده می کنیم.

پس وقتی فرق بین درایو و اینورتر را می پرسیم باید بدانیم که فقط حرف و همان وسیله است. برخی می گویند مبدل است، برخی می گویند درایو است، برخی می گویند مبدل، درایور و ... است.

تفاوت بین موتور اینورتر و درایو کنترل سرعت موتور چیست؟

در مورد تفاوت اینورتر و درایو در قسمت ساخت اینورتر در صورت صحیح نبودن کلمه اینورتر برای اشاره به این دستگاه در قسمت بعدی برای شما توضیح خواهم داد. زیرا اینورتر یکی از قطعات داخلی کنترل کننده سرعت موتور AC است.

اینورتر درایو Innerhus

بیایید کمی در مورد ساختار و مدار داخلی اینورتر صحبت کنیم.

از نظر فنی اینورتر یا موتور AC وسیله ای است که برق متناوب سه فاز با ولتاژ و فرکانس ثابت را به برق متناوب سه فاز با ولتاژ و فرکانس متغیر تبدیل می کند تا با استفاده از آن در خودروی برقی سرعت مورد نیاز را داشته باشیم.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می شود مدار و ساختار مبدل از چهار قسمت اصلی یکسو کننده، فیلتر DC-Bus، اینورتر و در نهایت برد کنترل (CPU، Controller) تشکیل شده است.

1- قسمت ورودی دستگاه: یکسو کننده

در مدار داخلی اینورتر به قسمت ورودی یکسو کننده می گویند. برق AC سه فاز به پایانه های ورودی تامین می شود و با استفاده از شش دیود به برق DC تبدیل می شود. ولتاژ تصحیح شده DC 1.35 برابر ولتاژ ورودی AC است. یعنی اگر ولتاژ ورودی سه فاز 400 ولت باشد، ولتاژ DC تقریباً 540 ولت خواهد بود. همچنین در توان بالاتر از حدود 22 کیلو وات، سه دیود از شش دیود یکسو کننده با تریستور جایگزین می شوند.

2- قسمت میانی: DC-Link

در ساختار داخلی درایو اینورتر، قسمت مرکزی دستگاه از چندین خازن با ظرفیت مناسب تشکیل شده است که برای صاف کردن شکل موج یکسو شده استفاده می شود. این خازن ها توان یکسو شده نهایی را کاملا DC و صاف می کنند. البته برخی از دستگاه های محرک موتور علاوه بر خازن می توانند از سلف نیز استفاده کنند.

3: قسمت خروجی دستگاه: اینورتر

در مدار داخلی واحد کنترل دور موتور به قسمت خروجی واحد اینورتر می گویند. اینورتر یک مبدل DC به AC است که یک ولتاژ DC متوسط ​​را در ولتاژ و فرکانس مورد نظر به ولتاژ متناوب تبدیل می کند. این قسمت از شش ترانزیستور به نام IGBT تشکیل شده است.

4- واحد کنترل IGBT (کنترل واحد یا CPU)

در یک سیستم اینورتر، وظیفه اصلی برد کنترل این است که یک پالس برای خاموش و روشن کردن دستگاه های الکترونیکی فراهم کند، به طوری که برق DC خروجی یکسو کننده به AC تبدیل شود. نوع و فاصله پالس بستگی به تنظیمات پارامترهای اینورتر دارد که با نظارت بر کلیدهای الکترونیکی از آنها استفاده می شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.